gickan83

Alla inlägg under september 2012

Av angelica olsson - 29 september 2012 21:59

Merlin ser ut att läka bra, han hade en febertopp igår kväll när dom kom in på 38.9  annars ligger han på nu efter ingreppet 38,1-38,2 cirkus men till idag på morran låg han bra igen , phu!

L tog in idag så jag tar ut till morran å tempar å så innan de bär av till ridklubben å kollar på hoppning, är KM imorrn, gissa om jag e sugen på å vart med! Jaja nästa år ser vi fram emot istället  


OM vi haft galna hästar dom senaste dagarna, jisses, vi stängde av till fältet igår, då de regnat floder så dom trampar bara upp massa nu, men dom blev skogstokiga! Sprang omkring, rulla sig i den värsta lerpölen dom kunde hitta. sprang igen å höll typ på så, haha å gamla Gipsy gick bort till en annan öppning å trodde vi skulle öppna dör istället, men nej.

Å imorse ringde gårdsägaren å va lite nervös för då hade alla hästarna sprungit igenom tråden å in till "paddocken" å sprang som galna å sen ut på fältet igen, men dom höll sig där, så idag har vi lagat staket å stängt av en än gång, hoppas dom fattar nu, körde ut ensilage till dom med så dom inte tror dom svälter tjockrövarna!


Sen fick Molle Cebenda å nykomlingen som jag inte presenterat gå in i sin vinterhage, där har dom å tugga några dagar innan de fodras   


Nykomlingen är ett ardennersto på 2 år blir 3 då i årsskiftet som syrran tagit till sig, vart hemma snart en vecka, verkar va en go pålle, hoppas hon är lika snäll å medgörlig som Cebenda, hoppas hon e lite mindre brötig bara   

Diddie kallas hon...

 

Av angelica olsson - 28 september 2012 02:32

Nu e Merlin valack, blandade känslor    hade gärna hållt han som hingst, bara älskar dom, men ack SÅ mkt mer jobb.

Ne nu e jag ändå glad att de e gjort.

Måste vart rätt så nervös ändå, för gu så fort jag somna igår kväll, kände mig helt slut med   

Han va så duktig, Hade Lotta från st-sund gillar henne så glad att det va hon som kom.

Merlin hade tydligen kulor som en fullvuxen hingst så hon fråga om han va hingstig, ne sa jag han har vart väldig lugn, tydligen, ju större kulor desto mer testosteron  (alltså mindre hjärna) hahaha.....

Kompisen Valle gick de bra för med, men han fick lite mer lugnande,( rädd för stick) så han va lite känsligare, han va sist ut med så han kanske visste va som vänta!?   


Hade det inte regnat när allt vart klart så tyckte vet att dom skulle vart ut i hagen direkt, ska röra sig så mkt som möjligt tyckte hon, men nu fick dom va inne i våran inne "lösdrift" ist.

Va nere på kvällen och gick en promenad på 25 min med dom.

Ja då va han minsann pigg som ja vet inte vad, de blev pw för min del  

Å när vi gick förbi dom andra pållarna så skulle han visa upp sig å gnägga å ha sig, kunde ju inte hota han med att ta kulorna längre så påminnde han att han blev av med dom nyss   

Ingen feber iaf då, å nu till morran ska L tempa och släppa ut dom så kollar jag under dagen..


en groggy Merlin, första fyllan som vet sa =)

 


söta Junike, riktig kelgris

 


Av angelica olsson - 25 september 2012 18:13

Så då var Merlin verkad också, då väntar vi bara på att de ska bli torsdag!

Han var inte lika medgörlig som han tydligen va sist han verkades, men som sagt så börjar han vakna till liv nu   

Han nog haft en lång tillväxt period i sommar, därför han vart så seg gissar jag på.

Han stod iaf still efter en stund, måste ju testa lite också.   


 

Av angelica olsson - 24 september 2012 20:25

Åkte till stallet nu på kvällningen, mocka för Merlin & Valle, sen hämta jag in Freja.

Borsta henne å gav kraftfoder

     

Sen tog jag in henne i våran STORA box eller inne lösdrift eller va man nu ska kalla de å träna lite på bugning  

Så roligt, hon kom ner såpass så hon va när med de benet jag lyfter upp i marken å dåå släppe ja henne å hon fick gotta

 

Kolla till alla andra goingar med såklart,  tog in pojkarna å åkte sen hem   

Bad

Av angelica olsson - 23 september 2012 22:31

Idag fick Merlin bada eller rättare sagt duscha :)
De va välbehövligt, från grå svart till vit svart pålle ;)
Han visa först att han minsann hade fyra fötter å steppa med å en rumpa som han kunde dra in under magen typ:) men efter en stund gick de bättre , han tyckte nog de va gott när jag massera in såpan iaf , då stod han stilla <3
Huvudet tvätta jag inte på han dock kanske nästa gång, vill han ska börja gilla de först.
Sen fick han dubbla fleecetäcken på sig över natten.
Min fina

Av angelica olsson - 22 september 2012 16:23

glömde jag ju, en liten filmsnutt


 

Av angelica olsson - 22 september 2012 15:44

Nu e Merlin hemma    gick en promenad från hagen å till gården, gick jättebra, men han tyckte de va spännande med å titta på alla nya saker som dök upp längs vägen , alltså i det stora hela så börjar han bli PIGG    e la på tiden...

Väl hemma å i hagen som sprang dom runt lite å kolla på dom andra pållarna som också fick upp lite fart en stund, men inget hingsteri från dom små gossarna iaf! Det e nog rätt skönt ändå så slipper man vänta på att de ska försvinna med tiden, om de nu inte hinner komma i dagarna   


Spanar på varann

     


Rejsa emellanåt

 

     


Bus också

     


å så lite lugn

     

Får nog bli bad imorgon 

Av angelica olsson - 21 september 2012 15:33

För hemkomsten imorgon :)
Dom kommer få gå på ett av dom stora fälten med ingång till en till av "dung"hagen så dom får skydd, shettisarna går i resten så lite dumt att låta dom gå ihop för då dör dom nog d små tjockisarna ;)
Merlin blev avmaskad igår och så hoppas jag hovslagarn har tid att verka han innan kastereringen så han slipper de efter så nära inpå. Då är allt perfekt :)

Ovido - Quiz & Flashcards