gickan83

Alla inlägg under april 2014

Av angelica olsson - 27 april 2014 22:26

Idag var vi i stallet många timmar och greja och bara va i det fina vädret!

Merlin och Freja fick jobba i lite trav och galopp lösa i inhägnad, blev en perfekt intill där paddocken ska bli :)

Släppte idag över Gipsy Nala Freja och Merlin på stora betet så nu är de sommar ;) fick allt en bal med sig också, men mat i massor finns de ändå.
Cebenda Dexter Junike och Pocahontas fick ta över den hagen som dom andra flytta ifrån, utan bal för dom bantas och det finns så dom klarar sig såklart men behöver verkligen inte mer! Fan va feta dom är, men nu syns det att Dexter börjar gå ner iaf, han har dietats en månad ca och motionerats så de gör verkan.

Åkte ner nu ikväll igen med syrran och tog en kvällstur på Dexter och Merlin, blev inte så mkt ridning för mig, har köpt ett repträns som jag hade på han idag men de va inte alls bra då han inte är så känslig än så den glad bara dumt när man behövde styra han, bättre med vanlig grimma då!
Plus att han var lite på tårna och jag har blivit mes efter två barn så de blev mestadels promenad för oss, men de gör gott det med :)

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Av angelica olsson - 21 april 2014 20:53

Hade faktisk inte planerat att rida idag, var iväg på fm och trodde alla skulle vara klara när jag och barnen väl kom ner, men de visa sig att dom gjort iordning Merlin så de var bara att lämna över barn och å rida iväg :) känner mig bortskämd ;) Nu leder jag iof första biten förbi grannens hemska tjurar för Merlin har reagerat ganska mkt på dem, men idag gick de bra, vill inte skrämma han mer med att typ jag ramlar av när han hoppar till :) känner mig inte så smidig än :p minst 10 kg kvar att gå ner :D
Idag var Cissis yngsta tös med, hon fick rida Gipsy :) så alla vuxna hästar fick motion :)
Red samma runda idag, får väl gå några dagar till sen får de bli "trätte"rundan!

Av angelica olsson - 20 april 2014 14:57

Igår och idag har jag ridit Merlin utan ledare, idag tom i grimma då han håller på att dra ner huvudet, tungan över bettet när han kan osv, Cissi sa de smarta att rid han i grimma och kolla, han gick som en klocka utan träns!
Så får bli tandläkaren snarast för att utesluta vargtänder osv..
Idag bytte vi ut Carro mot Kim som fick rida Dexter :) gick jättebra, blev en skrittrunda på ca 45 min : D
Hoppas Cebendas träns kommer snart, special beställt efter hennes mått så de sitter bra på henne.

Av angelica olsson - 14 april 2014 21:20

Som någon sa en gång ;)
Underbart väder idag, har naturligtvis spenderat många timmar i stallet idag med alla barn :)
Merlin och Freja fick gå över till sommarhagen idag med Gipsy Nala och Cebenda, dom har fortfarande tillgång till grovfoder och lösdrift dock, men nu kan dom även börja beta på de som kommer.
Sa till Carro att vi skulle köra Dexter idag, men fick backa lite då, så han fick iaf dragit stora däcket idag och tränat på att ställa sig i skaklar, ska leta upp några lösa sådana så han får dra dom först också, han tyckte allt de var lite läskigt när han vände och linorna tryckte på han.. Men jag tror garanterat de kommer gå att köra honom igen!
Jag blev super körsugen så tog in Cebenda, den hästen alltså :D
Hon fick stå inne i stallet själv medans jag skulle hämta grejer å seriöst hon river verkligen stället om hon kan, hon var verkligen på tårna idag, så Carro fick komma in å vakta henne medans jag hämta de jag skulle ha, haha..
Ja, och så skulle vi ur stallet då, jag är glad att jag gick bakom och tömkörde ur henne, hade på känn att de kunde gå fort ;) hon bokstavligen hoppa ur stallet vilket resulterade i att hon slog huvudet i taket nån gång, sen gick hon efter de :)
Kom ut iaf och hon ställer sig å hoppar , svänger runt men jag fick stopp!
Adrenalinet pumpar rätt bra i mig nu kan jag lova, absolut inte rädd för henne men stor respekt till stor häst, å vet vilka skador de kan bli om man inte är försiktig! Tog ett djupt andetag när hon stod still å sen gick vi iväg, hon trampa på bra å ville vända några gånger men de fick hon ju inte, när vi hade gått ett tag börja hon sakta av men jag mana på henne så hon fick ur sig ALLT ;) och det var endast skritt men va svett hon blev, hon är stressad av att lämna Nala också, vaktar henne som en hök, så ska faktiskt dela på dom om de går..
Men Cebenda gick dom sista metrarna hem bra iaf :)

Av angelica olsson - 13 april 2014 17:25

Så jag kan greja med hästarna ordentligt :) i fredags var barna hos syster, då tömkörde jag Merlin, va duktig och gick ifrån gården utan problem själv, lite läskigt är det ju att gå förbi grannens tjurar men de går ;)
Sen red jag Dexter och hade med Freja som handhäst, gick jättebra!

Idag fick pappan ha barnen och jag åkte till stallet, C kom ner också och vi tog en ute tur, Frejas första utgång utan ledare och det kunde nog inte gå bättre, super cool :) gick tom först :) och jag red Dexter, blåsigt idag men helt underbart att komma ut en sväng!

Av angelica olsson - 4 april 2014 21:43

Över vårt arbete tillsammans, min och Merlins då :) idag kände jag nu får de bära eller brista, så syster red Dexter och jag gick med Merlin en bit först, sen hoppa jag upp, å han bryr sig verkligen inte om de, duktig häst, sen så red jag en bra bit, Syrran hade dock i grimskaft, men han går så himla lugnt och fint, faktiskt för lugnt för tid tog de idag ;)
Sen hoppa jag av å ledde sen upp igen å red sista biten hem :) <3
Bäst bäst bäst!
Träffa på en farbror som sa att han var indianhövdinges häst, MIN fina häst :D

Av angelica olsson - 3 april 2014 15:24

Fick springa lösa idag med :)

Skapa flashcards