gickan83

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2012

Trött

Av angelica olsson - 9 oktober 2012 19:27

i mitt huvud idag!

Fick ringt vet idag då Merlin hade 40 gr feber imorse.... Fick ett val mellan att dom kom ut å kolla han eller att jag fixa lite själv å hämta ut penicillin å gav han, jag tog den senare valet..

Fixa lite bestod av att jag skulle ta på mig handskar  å peta i hans två snitt så de höll sig öppet å skit kan rinna ur, förklara för henne hur de såg ut osv..

Åkte först till Henåns apotek, hade såklart inte de inne, bad dom ringa st-sund, då säger tanten men ja kan beställa så vi har de imorrn- JAG SKA HA DET IDAG! Hon ringde- de verkar va lång kö, jag- jaha... Hon de kan ta lång tid, jag- ge mig luren så kan jag vänta själv å säga vad jag ska ha... hon- vänta lite   

Så de fanns i st-sund så åkte dit å hämta penicillnet å kanyler.

Väl i stallet, där jag föreställt mig att han ligger död i boxen, står han å ser lite hängig ut  

Han hade då 39 gr, så gott ner lite under morgontimmarna=skönt.

Jag börjar med att peta i det "övertsa" snittet går hyffsat bra, han lyfter sitt ben med räcker jag säger till så vet han va han inte får göra iaf    Han va verkligen duktig i stora hela, jag kunde få pilla där iaf...

Nu till kanyl sättnig, de va inte igår, va nervös ja va    sticker en gång men oj de gick ju inte kom ja på då, Merlin trodde nog de va en elak blinning som stack han   tar ett djupt andetag å hugger in kanylen ( man får f-n ta i) nu kanske ja överdrev lite fast de kändes så    inge blod kommer iaf så de e ju ett plus sätter i sprutan drar upp för att se så inge blod kommer igen, gör de inte så börjar spruta in, får sen byta spruta för dom hade ju bara 20 ml å han ska ha 28 ml men de gick bra , å jag kunde pusta ut!

 


Sen fick han komma ut å jag åkte ner två timmar  senare å tempa, samma gr, men kunde ta upp till ett dygn innan febern gick ner sa dom, så nu HOPPAS  jag! Annars e de inge bra.....  Fick petat i andra snittet med å då börja de droppa segt blod så de tyckte ja va bra, såg  ut som han tyckte de lätta lite?

L hade ner Vallentin, pensionerad vet fast han jobbar =) å han va snäll å titta med å även peta så de börja blöda lite mer, de hade  tydligen inte vart så uppskattat av Merlin, men han kanske inte va lika försoktig som ja? Kändes skönt att han slängde ett öga iaf! Han sa att jag skulle va uppmärksam på febern för går den inte ner kan de va tecken på att skiten är påväg upp i buken på han istället, eftersom han inte vart/är speciellt svullen... MEN hoppas "bara" de e en infektion som vi nu får bukt med!

 


 
 
Pillan

Pillan

9 oktober 2012 22:36

Ush då :( Håller tummar & tår nu för att han blir bra!! Kram

http://www.pillllans.bloggplatsen.se

angelica olsson

10 oktober 2012 09:13

Tack :) ingen feber imorse iaf!
Kram

 
Pillan

Pillan

11 oktober 2012 12:33

Svar; Jag vet inte än vad som hänt.. Så ska åka och kolla igenom lite på honom! Kram

http://www.pillllans.bloggplatsen.se

angelica olsson

11 oktober 2012 17:24

Lycka till då, hoppas såklart att de inte e allvarligt!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av angelica olsson - 27 maj 2015 08:44

äntligen så är första körningen gjord med rockarden på Freja! Carro har förberett henne väl så de var ju bara att spänna för och köra :) Madde hjälpte mig, Carro jobba så hon får köra en annan dag ?? Duktiga häst, hon bara gör det hon ska. Snart ...

Av angelica olsson - 25 maj 2015 20:55

Vi tar ju de lugnt som sagt men nu har vi hållt igång länge så igår la ja första galoppen och vi var ute och red själva hemmavid, så roligt för han kan ju inte galoppskänkeln än men om ja säger galopp så vet han att han får fatta, och fick ju säga de...

Av angelica olsson - 12 april 2015 21:01


Idag fick Merlin vila, så blev en hästdag för Thilde :) Junike är ju som han är, fäller nu och kan va en liten skit ;) så blev att damma av vagnen och sela på så jag kunde kontrollera ordentligt. Såklart bara för att jag tänkte att han skulle göra ...

Av angelica olsson - 11 april 2015 21:01


igår blev de longering med Merlin, ca 20 min höll vi på, bara skritt och trav. Idag värmde hästarna upp i hagen kan man säga när jag skulle hämta han, alla går ihop nu tills vi släpper dom på bete, räckte typ jag satte foten innanför så sprang alla ...

Av angelica olsson - 8 april 2015 20:27

i tömkörd precision, alldeles lagom att börja med :D Asså Merlin är ju bara för grym, jag själv som stressar lite ännu, men hade ju storasyster med som hjälp (TACK) igen ;) han går på transporten direkt både dit och hem, står i transporten medans vi ...

Ovido - Quiz & Flashcards