gickan83

Alla inlägg den 11 maj 2013

Av angelica olsson - 11 maj 2013 20:23

För Sanna och Peter uppe i Myckleby idag :)
Jag och Carro hade med Merlin och Dexter..
Hade inga större förväntningar av Merlin förutom att jag inte ville att han skulle springa ifrån mig å sparka mig å det klara jag mig utan så är faktiskt jättenöjd över dagen och min häst!

Vi kom dit i god tid, sela och kunde stå och spana in omgivningen lite, 6 hästar blev det i våran grupp.
Merlin skötte sig bra i väntan på att gå med sen blev det lite kaos i huvudet när vi gick, han drog fram stegra sparka med frambenen snurra runt, så jag och Carro fick gå först så jag slapp hålla in han och han behövde inte se alla andra hästar till en början.
Peter var snäll och gick med oss ett tag, plus att de tillslut gick såpass bra att han satte en lina och gick och hängde i, först på ena sidan sen andra så han fick lite annat att tänka på :)
Var en bra promenad innan vi kom fram till skogen vi skulle vara i och det behövdes nog för dom flesta hästarna som var med, dom blir mkt samarbetsvilligare om dom blir av med överskottsenergin först!

I skogen där vi var fanns det en bana, likvärdig den för skogskörning i DM om jag fatta rätt..
Vi gick iaf runt banan allihopa först, sen hjälpte Sanna mig med Merlin, sa till mig att vara snabb med yttertömmen och fånga upp han när han tex fick för sig att snurra runt, vilket han ville några gånger, innan hon sa till mig tänkte jag inte alls på det så sånt är så nyttigt! Man blir så lätt blind i sina vanor.
Idag var det jätte mkt för Merlin dels att verkligen få använda bettet, vilket gick jättebra, massa nya hästar å sen tillslut, bara arbeta jag och han när vi så mkt som möjligt höll oss ifrån Dexter och Carro :)
Vi gick inte så mkt bana utan träna på att han skulle lyda tygeltagen och bli mjuk på de.
Han lyssna skitbra emellanåt, och ibland bara han "dog" så jag fick typ fösa han framåt för han koppla av, men sen vakna han till igen:)

På tillbaka vägen gick nog alla hästar klockrent, men väl vid bilarna igen hade det kommit en ny häst och Merlin avsluta med att visa att han minsann kan stå på två ben, men då fick han skäll av mig å sen var allt lugnt igen :)

Min lilla plutthäst <3
Toppen morgon i skogen iaf med fina hästar och bra kursledare!

Väl hemma åkte Merlin och Dexter ut på bete, så gött :)

Ovido - Quiz & Flashcards